ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ (Α’ + Β’ ΚΥΚΛΟΣ)
Έναρξη: 01/11/2014
Λήξη: 01/03/2015
Διάρκεια: 40 ώρες (Α΄ΚΥΚΛΟΣ) & 40 ώρες (Β΄ΚΥΚΛΟΣ)
Ώρες: Σάββατο 15:30-20:30, Κυριακή 10:00-15:00
Χώρος διεξαγωγής: ΔΙ.ΚΕ.Ψ.Υ (Σοφοκλή Βενιζέλου 16 & Ρόδων, Ν. Ηράκλειο, Αττικής)
Εισηγητές: Τασίου Ασπασία (MSc Κλινική Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια) , Παπαδοπούλου Βίκυ (MSc Κλινική Ψυχολόγος)
Α’ ΚΥΚΛΟΣ
Ο Α’ κύκλος απευθύνεται σε ειδικούς ψυχικής υγείας (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, ψυχιάτρους).
Περιλαμβάνει τα παρακάτω θέματα:
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
- Τι είναι η συμβουλευτική ψυχολογία
- Σχέση της συμβουλευτικής ψυχολογίας με την κλινική ψυχολογία
- Σχέση της συμβουλευτικής ψυχολογίας με την Ψυχοθεραπεία
- Θεωρίες συμβουλευτικής ψυχολογίας: Λογικές – ενορατικές, Ενορατικές-συναισθηματικές, Συναισθηματικές-δραστικές, Δραστικές-λογικές
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ
- Δέκα μοντέλα παροχής συμβουλών
- Είδη συμβουλευτικής
- Συνέντευξη και συζήτηση
- Χαρακτηριστικά προσωπικότητας συμβούλου
- Στοιχεία που πρέπει να αποφεύγει ο σύμβουλος
- Βασικά στοιχεία για τη πρώτη συνάντηση/ συνέντευξη με το συμβουλευόμενο
- Υπόδειγμα λήψης ιστορικού για ενήλικες
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ
- Ενεργητική ακρόαση (Παραγωγική ακρόαση και Μη παραγωγική ακρόαση)
- Δεξιότητες μη – λεκτικής αποδοχής
- Δεξιότητες λεκτικής αποδοχής
- Παραδείγματα
- Βιωματικές ασκήσεις (2- 3 ατόμων)
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ
- Χαρακτηριστικά της σχέσης συμβούλου – παιδιού
- Επιθυμητά χαρακτηριστικά ενός συμβούλου παιδιών
- Συμβουλευτικές δεξιότητες στα παιδιά
- Υπόδειγμα λήψης ιστορικού για τα παιδιά
ΣΤΟΧΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥ
- Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του συμβούλου
- Πως αντιλαμβάνεται ο συμβουλευόμενος το συμβουλευτικό ψυχολόγο;
- Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του συμβουλευόμενου
- Υπάρχουν διαφορές μεταξύ των ατόμων που ζητούν ψυχολογική βοήθεια και εκείνων που δεν ζητούν;
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ/ Η ΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
- Πώς μπορούν οι ψυχοθεραπευτές να αποφύγουν την παραβίαση δεοντολογίας και να διαχειριστούν δεοντολογικά ζητήματα όταν αυτά προκύπτουν
- Ποιες είναι οι αρχές του Κώδικα Δεοντολογίας για την διεξαγωγή θεραπείας και η κριτική τους
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ
- Εκρήξεις θυμού/ Επιθετικότητα
- Δυσκολίες ύπνου
- Η ζήλια των παιδιών
- Βασικές αρχές διαχείρισης της συμπεριφοράς
- Η ενίσχυση της συμπεριφοράς
- Παραδείγματα περιστατικών
ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
- O Εκφοβισμός στο σχολείο σήμερα (Το φαινόμενο bullying)
- Οι διάφορες μορφές του εκφοβισμού
- Ατομικές και ομαδικές περιπτώσεις εκφοβισμού
- Η διαδικασία του εκφοβισμού
- Τι μπορούμε να κάνουμε
- Τυπικά χαρακτηριστικά των παιδιών που συνήθως πέφτουν θύματα εκφοβισμού
- Συνθήκες που μπορεί να συμβάλλουν στην ανάπτυξη εκφοβιστικής- επιθετικής συμπεριφοράς
- Πιθανές ενδείξεις για τους γονείς ότι το παιδί τους μπορεί να είναι θύμα εκφοβισμού
- Παραδείγματα περιστατικών
B’ ΚΥΚΛΟΣ
Ο Β΄ κύκλος απευθύνεται σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας, ψυχολόγους, παιδοψυχίατρους και περιλαμβάνει περισσότερη εμβάθυνση στα παρακάτω ειδικά θέματα:
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
- Προβλήματα προσαρμογής του παιδιού στο παιδικό σταθμό
- Η διαταραχή του «άγχους αποχωρισμού»
- Αγχώδεις διαταραχές/ φοβίες
- Κατάθλιψη
- Σχολική άρνηση
- Άλλες συναισθηματικές δυσκολίες (νυχτερινή ενούρηση, άρνηση φαγητού, ψέματα)
- Αντιμετώπιση από γονείς και εκπαιδευτικούς
- Παραδείγματα περιστατικών
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΕΦΗΒΟΥΣ
- Στάσεις/ Συμπεριφορές του έφηβου
- Ο έφηβος σε σχέση με τους γονείς του
- Η σχέση του εφήβου με το σχολείο
- Ηλεκτρονικοί υπολογιστές-ιντερνέτ
- Έφηβοι και χρήση ουσιών
- Έφηβοι και σεξουαλικότητα
- Η συμβουλευτική με εφήβους
- Δυσκολίες στη θεραπευτική σχέση και στη διαμόρφωση θεραπευτικών στόχων
- Τεχνικές συνέντευξης αύξησης κινήτρου
- Παραδείγματα περιστατικών
ΔΙΑΖΥΓΙΟ
- Θεωρητικές προσεγγίσεις για την επίδραση του διαζυγίου στα παιδιά
- Αντιδράσεις των παιδιών στο χωρισμό των γονέων με βάση την ηλικία τους
- Τι θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι γονείς πριν μιλήσουν στα παιδιά για το διαζύγιο
- Πως οργανώνεται για τα παιδιά η ζωή μετά το διαζύγιο
- Μιλώντας στα παιδιά για μια νέα σχέση ή για ένα δεύτερο γάμο
- Συμβουλευτική διαζευγμένων γονιών και παιδιών
- Παραδείγματα περιστατικών
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
- Αξιολόγηση, διάγνωση και ανακοίνωση των αποτελεσμάτων
- Τα συναισθήματα και η αντίδραση των γονιών μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων
- Η στάση της οικογένειας στο άμεσο και ευρύτερο περιβάλλον
- Τα συναισθήματα που βιώνουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες/ Ο ρόλος τον γονιών
- Ο ρόλος τον γονιών στην αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών
- Συμβουλές προς του γονείς
- Ο ρόλος του εκπαιδευτικού – δασκάλου στην αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών
- Συνεργασία του εκπαιδευτικού με τον ειδικό παιδαγωγό
- Ενδείξεις πιθανής μαθησιακής δυσκολίας στο Νηπιαγωγείο και στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού
- Ενδείξεις ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο
- Παραδείγματα περιστατικών
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΗ ΑΡΡΩΣΤΙΑ
- Φάσεις της χρόνιας/ απειλητικής αρρώστιας
- Εξέλιξη της χρόνιας νόσου και μοντέλα ασθένειας
- Πώς θα εξηγήσουμε στο παιδί τη χρόνια ασθένεια του γονιού του
- Γυναίκα και καρκίνος
- Ο ρόλος του κλινικού ψυχολόγου στην υπηρεσία των ασθενών με καρκίνο
- Το σοβαρά άρρωστο παιδί και η οικογένειά του
- Παραδείγματα περιστατικών
ΘΡΗΝΟΣ/ ΠΕΝΘΟΣ
- Θεωρίες για το πένθος/ θρήνο
- Μορφές/ εκδηλώσεις θρήνου
- Καταστάσεις που οδηγούν σε παθολογικές εκδηλώσεις θρήνου
- Θάνατος και θρήνος στα παιδιά
- Διαδικασίες και αντιδράσεις θρήνου στα παιδιά
- Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
- Πρέπει να πηγαίνουν τα παιδιά στις κηδείες;
- Τι πρέπει να πουν οι γονείς για το θάνατο;
- Παραδείγματα περιστατικών
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΔΑΔ
- Εκπαίδευση Γονέων σχετικά με τη φύση των ΔΑΔ
- Εκπαίδευση Γονέων σε βασικά θέματα παρέμβασης (Θετική Ενίσχυση, Διαδικασία Γενίκευσης, Διαμόρφωση Συμπεριφοράς)
- Εκπαίδευση στην Αυτονομία & την Αυτοεξυπηρέτηση
- Εκπαίδευση στη χρήση της τουαλέτας
- Ειδικά Θέματα Γονέων – Προβλήματα Διατροφής/ Προβλήματα Ύπνου
- Εκπαίδευση Γονέα στη Διαχείριση Ελεύθερου Χρόνου του Παιδιού
- Ο Ρόλος των αδερφών
- Ομάδες Στήριξης
ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΥΙΟΘΕΣΙΑ
- Κακοποίηση
- Είδη κακοποίησης (Σωματική, Σεξουαλική, Συναισθηματική/Ψυχολογική)
- Η παραμέληση
- Συμβουλές προς τους γονείς
- Αντιμετώπιση/ υποστήριξη και θεραπεία του τραύματος του παιδιού
- Υιοθεσία
- Αναγνώριση του πόνου και της απώλειας που συνοδεύουν γονείς και παιδί
- Τι θα ήθελαν να εκφράσουν τα υιοθετημένα παιδιά
- Τι χρειάζεται να ξέρουν οι γονείς
- Πρέπει να αποκαλυφθεί το μυστικό
- Συμβουλές προς τους γονείς
- Κρατικοί φορείς για υιοθεσία
Ολοκληρώνοντας την εκπαίδευση οι εκπαιδευόμενοι θα λάβουν βεβαίωση παρακολούθησης.
Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί τα παρακάτω Σαββατοκύριακα:
Α΄ Κύκλος: 01-02/11, 15-16/11, 29-30/11, 13 – 14/12, 2014
Β΄ Κύκλος: 17-18/01, 31/01, 01/02, 14-15/02, 28/02, 01/03, 2015.