ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΣΙΝΕΜΑ ΜΕ ΤΟΝ ΦΡΟΥΝΤ
H Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία συνεχίζει τον κύκλο προβολών «Σινεμά με τον Φρόυντ. Ελληνικός Κινηματογράφος. Σύγχρονος και Διαχρονικός. Πλάνα της εσωτερικής και της εξωτερικής μας πραγματικότητας», που διοργανώνει σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Παρακολουθούμε ταινίες Ελλήνων δημιουργών και τις σχολιάζουμε με ψυχαναλυτές, με συντελεστές της ταινίας και με κριτικούς κινηματογράφου.
Την Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2015 και ώρα 12.00 το μεσημέρι, σας καλούμε στην προβολή της ταινίας:
Όμηρος (2005), σε σκηνοθεσία και σενάριο του Κωνσταντίνου Γιάνναρη
Προλογίζει ο Γιώργος Μπράμος, κριτικός κινηματογράφου. Την ταινία σχολιάζουν και συζητούν με το κοινό ο σκηνοθέτης Κ. Γιάνναρης (μέσω skype) και η ψυχαναλύτρια Αριστέα Σκούλικα. Τη συζήτηση συντονίζει εκ μέρους της Ελληνικής Ψυχαναλυτικής Εταιρείας η Ελίζα Νικολοπούλου.
Η ταινία κινείται στον απόηχο ενός πραγματικού γεγονότος (την λεωφορειοπειρατεία λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη το 1999), καταγράφοντας την ιστορία του Έλιαν , αλβανού μετανάστη, ο οποίος καταλαμβάνει οπλισμένος ένα λεωφορείο του ΚΤΕΛ κρατώντας ομήρους επτά επιβάτες. Στο εσωτερικό του λεωφορείου ο φακός εστιάζει στις σχέσεις που διαμορφώνονται ανάμεσα στον Έλιαν και τους ομήρους καθώς και μεταξύ των ομήρων. Έξω από το λεωφορείου διαδραματίζεται η «εισβολή» της ελληνικής αλλά και της αλβανικής αστυνομίας καθώς και εκείνη των ΜΜΕ που μέσα από την τηλεόραση μεταφέρουν, στιγμή προς στιγμή, τα συμβάντα στο σπίτι του κάθε πολίτη.
Υπάρχουν περιθώρια διαπραγμάτευσης ή διέξοδος ; Σε ποιο βαθμό ο εφήμερος ήρωας δεν είναι εντέλει και ο ίδιος όμηρος της κοινωνικής βίας, των στερεοτύπων αλλά και των προσωπικών του φαντασμάτων; Σε ποιο βαθμό δεν είμαστε όλοι όμηροι των προκαταλήψεών μας;
Ο Κ. Γιάνναρης μας καθιστά μάρτυρες (θεατές ή μήπως και συμμετέχοντες;) αυτού του τραγικού χρονικού απελπισίας, καταθέτοντας ένα αιχμηρό σχόλιο πάνω στα θέματα που τον απασχολούν και τον ωθούν στην καλλιτεχνική δημιουργία, όπως η βία, ο κοινωνικός ρατσισμός, η απομόνωση, η μετανάστευση. Η ταινία βραβεύτηκε το 2005 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (βραβείο σκηνοθεσίας και 3o βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας μεγάλου μήκους) καθώς και με το βραβείο του διεθνούς “Φόρουμ και Φεστιβάλ Ευρωπαϊκής Ταινίας”.